Hoogbegaafdheid

OrOnDi Praktijk heeft een exclusieve aanpak van hoogbegaafdheid [1] onderzoek, [2] diagnostiek en [3] begeleiding. De genoemde drie beschikbare diensten worden op deze pagina in detail toegelicht:

[1] Onderzoek naar hoogbegaafdheid

Onderzoek naar intelligentie (IQ), creativiteit en motivatie met behulp van gestandaardiseerde tests zoals de WISC en WAIS. De specialiteit subtest-hypothese-analyse, wordt gebruikt om alle (afwijkende) IQ-profielen nauwkeurig te verklaren of te weerleggen. Dit is een kernexpertise, waarbij niet alleen de totaalscores van een IQ-test (zoals de WISC-V of WAIS-IV) wordt bekeken, maar ook de onderlinge verschillen tussen subtests worden geanalyseerd om profielen te verklaren. Wat helpt bij het identificeren van verborgen talenten of specifieke leerbelemmeringen die bij een standaardscore onzichtbaar blijven. Het is een diepgaande analyse van IQ-testresultaten (WISC, WAIS). In plaats van alleen naar de totaalscore te kijken, worden de verschillen tussen de subtests tevens onderzocht om de unieke cognitieve profielen te begrijpen. Dit stelt in staat om alle verborgen capaciteiten en uitdagingen bloot te leggen. Gedragsvragenlijsten dragen vervolgens bij aan het compleet maken van dit zogenoemde integratief beeld. Hierna meer toelichting over deze specifieke vorm van diagnostiek.

[2] Diagnostiek rond hoogbegaafdheid

Diagnostiek voor ouders van hoogbegaafde kinderen, geeft informatie, ondersteuning en opvoedkundige adviezen om een stimulerende omgeving vorm te geven. Gericht op het verbeteren van de gezinssituatie en het leren omgaan met de specifieke behoeften van hoogbegaafde kinderen. Het bevat omzetten van theoretische kennis over hoogbegaafdheid, in praktische toepassingen zowel thuis als op school. Ouders krijgen tips over opvoeding en het creëren van genoemde stimulerende thuisomgeving. Observaties aan huis behoren tot de mogelijkheden. Hieronder volgt een toelichting op de twee aspecten v.d. diagnostiek:

Contextueel Model: De begeleiding is gebaseerd op wetenschappelijke modellen zoals het Triadisch Interdependentiemodel van Mönks, waarbij de wisselwerking tussen aanleg, creativiteit en motivatie binnen het gezin, de school en de vriendenkring centraal staat.

Positieve Desintegratie: De theorie van Dąbrowski wordt gebruikt om de intense emotionele beleving en overprikkelbaarheden te zien als een motor voor persoonlijke groei, in plaats van een probleem dat opgelost moet worden.

[3] Begeleiding van hoogbegaafdheid

Begeleiding gericht op het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden, wat helpt bij het leren, plannen en evalueren van de eigen leerontwikkeling en zodoende het verbeteren van de executieve functies.

Focus op Metacognitie: Een belangrijk aspect is het aanleren van metacognitieve vaardigheden (leren-leren). Veel hoogbegaafden ontwikkelen geen goede leerstrategieën omdat ze alles van nature snel oppikken, wat later kan leiden tot onderpresteren of motivatieproblemen.

Bijles/Coaching: Bestaat uit ondersteuning bij het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden (leren-leren) en hulp bij specifieke problemen zoals onderpresteren, motivatieproblemen en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten of thuiszitten. Hoogbegaafden hebben in de regel nooit “leren leren”, daarom worden trainingen aangeboden om vaardigheden zoals planning, zelfreflectie en doorzettingsvermogen te ontwikkelen. Dat versterkt het zelfbeeld en zelfvertrouwen van hoogbegaafde leerlingen. Dat geeft een positieve bijdrage aan identiteit, die berust op het weer vertrouwen krijgen in de hoogbegaafdheid.  

Workshops en trainingen

Workshops en trainingen worden specifiek gegeven aan ouders en hoogbegaafde kinderen. De sessies kennen een strikt beleid, waarbij leerkrachten of docenten niet aanwezig mogen zijn. Dit om een veilige plek te creëren, voor het delen van persoonlijke ervaringen door ouders en hoogbegaafde leerlingen. Een Workshop kenmerkt zich door inbreng en trainingen door kennisoverdracht. De groepen zijn klein, vinden meestal bij een van de ouders thuis plaats. Workshops en trainingen zijn een waardevolle bron voor zowel hoogbegaafde leerlingen als hun ouders. De kosten worden laag gehouden door deze opzet.

OrOnDi Praktijk

info@OrOnDiPraktijk.nl  / www.orondipraktijk.nl