OrOnDi Praktijk is een onafhankelijk expertise- en onderzoekscentrum dat al ruim 25 jaar gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid bij zowel kinderen als volwassenen. Als private organisatie staat het los van reguliere schoolbesturen en de GGZ. Gestart in 1997 vanuit de gedachte dat hoogbegaafdheid meer aandacht moet krijgen door het geven van informatie en begeleiding. Kennis uit onderwijskunde en Orthopedagogiek wordt gecombineerd met de praktische kennis van basisonderwijs en InformatieTech. In geheel Nederland actief, met ondermeer bijdragen aan o.a. TopSectorEnergie en de Onderwijsraad https://www.onderwijsraad.nl/site/binaries/site-content/collections/documents/2022/09/28/inzet-van-intelligente-technologie/OWR_technologie-opmaak-WEB.pdf
Aanpak
De aanpak is gericht op verbinding, innerlijke rijkdom en natuurlijke groei. Een persoon met hoogbegaafdheid gaan zien als “iemand die geliefd is”. OrOnDi komt uit samensmelten van Orinda (Latijn voor “goud” of “gouden”) en Oronde (zoals afgeleid van een Afrikaanse naam (Akan-cultuur) voor “geliefde” persoon). De praktijk is contrair de gangbare benadering van het exclusief maken van mensen met hoogbegaafdheid. In de specifieke context van hoogbegaafdheid is de bedrijfsfilosofie binnen OrOnDi Praktijk aan te merken als “tegenovergestelde” of de “tegendraadse benadering”. Een niet-traditionele werkwijze, door het vermijden van de trend tot rubricering en de focus op gedrag te leggen. De aanpak is gedragsgericht en probeert hoogbegaafdheid tot zijn recht te laten komen, middels begrip voor eigen leer- en persoonlijkheidsontwikkeling, ongeacht eventuele reeds eerder gebruikte labels/DSM-stempel(s). Een gedragsgerichte aanpak en expliciet afwijzen van het ‘stoornisdenken’ (het plakken van DSM-labels zoals ADHD, PDD-NOS, etc. op hoogbegaafden). In plaats daarvan ligt de focus op het begrijpen van het gedrag vanuit de context van hoogbegaafdheid en de interactie met de omgeving. Er worden in bijlessen middelen geboden om metacognitief te leren denken, wat helpt bij het plannen en evalueren van de eigen leerontwikkeling.
Expertise
Expertise door hoogopgeleide en ervaren professionaliteit, gespecialiseerd in het werken met hoogbegaafde leerlingen, kinderen en volwassenen. Dit gebeurd met expertise in verschillende gebieden, zoals orthopedagogiek, onderwijskunde, basisonderwijs, coaching en begeleiding. Een lange ervaring van 25 jaar in het werken met hoogbegaafdheid, zorgt voor gedegen kennis van de uitdagingen waar hoogbegaafde kinderen, volwassenen en onderwijs mee te maken hebben. Er is aandacht voor preventie van schooluitval en hulp bij onderpresteren door de leeromgeving en de intrinsieke motivatie weer in balans te brengen.

Al 25 jaar wordt de combinatie van drie benaderingen toegepast in drie diensten* die worden geleverd:
[1] Onderzoek naar hoogbegaafdheid, gebeurt door middel van officiële Wechsler IQ-testen (WISC voor kinderen, WAIS voor volwassenen) en gedragsvragenlijsten om creativiteit en motivatie te meten.
[2] Diagnostiek wordt gedaan middels een specifieke aanpak, waarbij een hypothese-analyse op de resultaten van de IQ-test wordt gebruikt, om beter inzicht te krijgen in de hoogbegaafdheid. De aanpak is gedragsgericht en wil traditionele methoden met lijstjes en labels vermijden.
[3] Begeleiding, zoals bijles, om metacognitieve vaardigheden te ontwikkelen om plezier in leren te behouden, wat helpt bij het leren kennen, evalueren, monitoren en plannen van de eigen leerontwikkeling. De begeleiding is gestoeld op het Triadisch Interdependentiemodel van Mönks (de interactie tussen motivatie, creativiteit en intellect) en de theorie van positieve desintegratie van Dąbrowski. Dit laatste model wordt gebruikt om de intense emotionele ontwikkeling en “overprikkelbaarheden” van hoogbegaafden te begrijpen als groeipotentieel in plaats van als stoornis.
*Bovenstaande diensten worden op de pagina “Hoogbegaafdheid” in detail toegelicht.
OrOnDi Praktijk